جک پالت دستی چیست؟

جک پالت دستی

جک پالت دستی چیست؟

جک پالت دستی یا لیفتراک دستی در واقع ابزاری برای جابه جایی بار های سنگین در محیط های کوچک و بزرگ با کاربری های متفاوت طراحی شده است ، مثلا از جک پالت در فروشگاها، کارخانه ها، انبارها، داروخانه ها، فرودگاها، کارگاهها و… استفاده می شود این ابزار بسته به مکانی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد و نوع باری که جا به جا می نماید در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند . امروزه  جک پالت یا پالت بر به عنوان ابزاری بسیار مناسب و ایده آل برای انبارداری، نگهداری کالا، جابجایی و حمل و نقل بار در مسافت های کوتاه و به صورت دستی شناخته می شوند.

از جک پالت هم می توان در انبار های کوچک و فروشگاه ها استفاده برد و هم در کارخانجات و انبارهای بسیار بزرگ، این ابزار به علت راحتی و آسانی در استفاده از آن، در بین صاحبین کسب و کارها و همچنین کارکنان آنان بسیار محبوب هستند.

پیشتر بخوانید : لیفتراک تویوتا

جک پالت دستی چیست؟

انواع جک پالت دستی

در حال حاضر صنایع مربوطه انواع پالت تراک های دستی را با ساختار و کارکردهای مختلف با توجه به نیاز بازار تولید می کنند و با قیمت های متفاوت در بازار به فروش می رسانند. در زیر چند نمونه از ماشین های پالت دستی آورده شده است:

  • جک پالت دستی ساده

جک پالت دستی ساده از انواع جک پالت دستی رایج به حساب می آید که خود شامل مدل های متنوعی است. از جک پالت دستی ساده می توان جهت جابجایی انواع بار از 500 تا 5000 کیلوگرمی استفاده کرد. از مدل های رایج جک پالت دستی ساده، جک پالت شاخک پهن، شاخک استاندارد و شاخک کوتاه استفاده و کاربرد بیشتری دارد.

  • جک پالت ضد زنگ

از آنجایی که می دانید جک پالت های دستی کاربرد بسیاری در سرد خانه ها و انبارهایی با محیط مرطوب دارند. از آنجا که بار موجود در این انبارها غالبا مرطوب هستند از جک پالت های دستی ضد زنگ باید استفاده شود. جک پالت های دستی ضد زنگ به دو مدل جک پالت گالوانیزه و استیل تقسیم می شوند.

  • جک پالت دستی گالوانیزه

همانطور که از نام این نوع جک پالت دستی پیداست ، با استفاده از فلز گالوانیزه در شاسی و پمپ دستگاه مشکل زنگ زدن آن را حل کرده است ، از دیگر فواید گالوانیزه بودن پمپ ، بیشتر کردن زمان یخ زدن روغن هیدرولیک آن میباشد .کارخانه جات با برودت و رطوبت بالا اعم از کشتارگاهها ، سردخانه ها و تولید کنندهای فراوردهای دریایی از اصلی ترین مصرف کنندگان این دستگاه می باشند .

  • جک پالت دستی استیل

یکی دیگر از مدل های جک پالت دستی ضد زنگ جک پالت دستی تمام استیل می باشد که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نم زدگی دارد. جک پالت دستی گالوانیزه و تمام استیل مناسب ترین انتخاب برای جابجایی بار در محیط های بهداشتی مانند انبار دارو و مواد غذایی محسوب می شود.

پیشتر بخوانید : لاستیک توپر لیفتراک

جک پالت دستی چیست؟

  • جک پالت دستی ترازودار

بعضی اوقات در کنار جابجایی نیاز است که وزن جنس قرار گرفته بر روی جک پالت دستی مشاهده شود. در این مواقع جک پالت دستی ترازودار یا باسکول دار مناسبترین انتخاب می باشد. سیستم تغذیه جک پالت های دستی ترازودار با کمک باطری و یا برق شهری تامین می شود. انواع جک پالت های دستی ترازودار را در دو دسته بندی پرینتر دار و بدون پرینتر قرار داد. با کمک جک پالت دستی ترازودار پرینتری علاوه بر مشاهده وزن بار بر روی صفحه دیجیتال یا آنالوگ می شود می توان رسید وزن بار را از پرینتر دریافت کرد. ظرفیت استاندارد جک پالت دستی ترازودار تا 2 تن است.

  • جک پالت دستی عریض

بار های موجود در انبار ها و … از نظر وزن و نیز ابعاد متنوع می باشند. برای حمل بار با ابعاد بزرگ از انواع جک پالت دستی عریض می توان بهره برد. جک پالت دستی عریض از عرض مناسب برخوردار است و امکان تنظیم فاصله شاخک های آن وجود دارد. از این رو جک پالت دستی عریض برای جابه جایی پالت و انواع بار با ابعاد بزرگ مناسب می باشد.

  • جک پالت دستی قیچی از بهترین انواع جک پالت دستی

از انواع مدل های پرکاربرد جک پالت دستی می شود از جک پالت دستی قیچی را معرفی کرد. انواع جک پالت دستی از نمونه های کاربردی این تجهیزات می باشد که شاخک های آن حالت قیچی دارد. شاخک های جک پالت دستی قیچی تا 80 سانتی متر ارتفاع می گیرد و از این رو برای جابه جایی انواع بار از وسایل نقلیه مانند وانت مناسب می باشند. نکته حائز اهمیت در استفاده از جک پالت دستی قیچی پایین آوردن حالت قیچی به کمترین ارتفاع قبل از حرکت دادن بار است که باید در نظر قرار گیرد.

  • جک پالت دستی رول بر

یکی دیگر از انواع جک پالت دستی پر استفاده جک پالت های رول بر است که برای حمل بار رولی شکل و یا استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. برای جابجایی انواع بار رولی و استوانه ای شکل مانند غلطک، رول، کلاف سیم، کابل و … جک پالت دستی رول بر مناسب ترین انتخاب می باشد. رولهای تا قطر 1800 میلیمتر به وزن 1500 کیلوگرم با استفاده از این دستگاه قابل حمل می باشد.  با کمک نمونه های بهینه سازی شده جک پالت رول بر انواع بار رول را می توان در انبار ها و نیز خط تولید کارگاه ها جابجا کرد.

  • جک پالت دستی با تکیه گاه

از مناس ترین نمونه های جک پالت دستی برای حمل بار هایی که احتمال افتادن آن وجود دارد جک پالت دستی با تکیه گاه می باشد. جک پالت دستی با تکیه گاه را می توان برای انواع بار بخصوص بار های بزرگ و حجیم مورد استفاده قرار داد. از طرف دیگر جک پالت دستی با تکیه گاه ظرفیت حمل پالت و بار تا 2500 کیلو گرم را دارا می باشد.

با عرضه نمونه های مختلف جک پالت دستی با طرح ها و کاربرد های مختلف هر خریدار مس تواند بسته به نیاز خود بهترین این تجهیزات را خریداری کند. با توجه به تنوع جک پالت های دستی این تجهیزات حمل و نقل با قیمت های متنوع در اختیار خریداران قرار دارد.

آشنایی با مزایای لیفتراک دستی

  1. لیفتراک دستیبه نسبت سایر محصولات مشابه خود از قیمت و هزینه تعمیر کمتری برخوردار هستند.
  2. این دستگاه نیازی به برق ندارد.
  3. بدنه و ابعاد مناسبی دارد که استفاده از آن در مکان‌های مختلف محدودیت ندارد.
  4. طراحی ساده جک پالت دستی مناسب جهت هر نوع پالت با اندازه‌های مختلف می‌باشد.
  5. اپراتور با آموزش ساده و کم، مهارت لازم برای کار با جک پالت دستی را می تواند فرا گیرد.

معایب جک پالت دستی

نکته قابل توجه این است که استفاده از پالت‌بر دستی در فضاهای کوچک کاربرد دارد اما اگر محیط کار بزرگ و بارها نیز حجیم باشد کار با این دستگاه بسیار سخت و مشکل می‌شود و اپراتور (نیروی انسانی) توان و انرژی خود را طی مدت طولانی از دست می‌دهد، همچنین پالت‌بر دستی در مقابل با پالت‌بر برقی در حمل‌ونقل پالت به اپراتور صدمات بیشتری وارد می‌کند.

پیشتر بخوانید : لاستیک بادی لیفتراک

جک پالت دستی چیست؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *